Πώς συμβάλλουν οι γονείς στην ανάπτυξη κινήτρων μάθησης

Πόσοι γονείς αντικρίσατε το παιδί σας πανέτοιμο με το σακίδιο στην πόρτα, αδημονώντας να φύγει για το σχολείο, πριν ακόμη χτυπήσει το ξυπνητήρι; Αν και πολλά...

παιδιά αγαπάνε το σχολείο, αυτή η εικόνα φαντάζει εξωπραγματική στη σκέψη πολλών γονιών. Η έλλειψη κινήτρων Πολλά παιδιά τυγχάνει να διανύουν περιόδους που χαρακτηρίζονται από έλλειψη κινήτρων, όπως άλλωστε έχει συμβεί στους περισσότερους ενήλικες ως μαθητές στο παρελθόν. Σε μία τέτοια περίπτωση οι γονείς χρειάζεται να επιστήσουν την προσοχή τους δίνοντας εκείνα τα ερεθίσματα που θα αυξήσουν τη δημιουργικότητα των παιδιών, ώστε να επιτύχουν καλές σχολικές επιδόσεις. Γιατί το παιδί μου δεν έχει το κίνητρο να προσπαθήσει και να ασχοληθεί με τα σχολικά του μαθήματα;», αναρωτιούνται πολλοί γονείς. Ορθότερο όμως κρίνεται, προτού κανείς τοποθετηθεί στο σημείο αυτό, να αντιστρέψει το εν λόγω ερώτημα και να θέσει το εξής: «Γιατί εσείς ως γονείς αφήσατε κάτι τέτοιο να συμβεί;» Καταρχήν, όλοι γνωρίζουμε πως όταν κάτι απαιτεί κόπο και προσπάθεια, σωματική ή πνευματική, δε δουλεύουμε συνέχεια με την ίδια ένταση ή και τον ίδιο ενθουσιασμό. Ομοίως, ένα παιδί ενδέχεται να βιώνει συναισθηματικές μεταπτώσεις κατά τη διάρκεια της σχολικής του ζωής και να μην είναι παραγωγικό. Η αντιμετώπιση της παραπάνω κατάστασης προϋποθέτει κυρίως κατανόηση, αγάπη και στήριξη από τους γονείς. Τί μπορούν να κάνουν οι γονείς; Εάν το παιδί σας ακούει συνεχώς να αναφέρετε πόσο πολύ μισούσατε το σχολείο στα νιάτα σας, εάν επικρίνετε ανοιχτά τους καθηγητές του ή το εκπαιδευτικό σύστημα και εάν συνεχώς επαναλαμβάνετε την άποψη ότι το σχολείο δεν είναι ωφέλιμο, είναι βέβαιο ότι το παιδί σας θα υιοθετήσει τις πεποιθήσεις αυτές, αφού δεν έχει αποκρυσταλλώσει ακόμη σταθερές αρχές και αξίες. Πρέπει λοιπόν να υιοθετήσετε μια στάση υποστηρικτική και να αλλάξετε τον τρόπο απονομής κινήτρων. Το επιχείρημα που χρησιμοποιείται συχνά «Πρέπει να μελετήσεις, για να αποκτήσεις μια καλή δουλειά» δεν είναι καθόλου πειστικό για ένα παιδί. Δε σκέφτεται μακροπρόθεσμα και δεν μπορεί να δει τον εαυτό του ως δικηγόρο, ως μηχανικό ή ως χημικό. Για το λόγο αυτό, αλλάξτε μέθοδο: Ενδιαφέρον για τις σχολικές του δραστηριότητες Για να νιώσει το παιδί σας ότι το κομμάτι της σχολικής ζωής είναι το ίδιο σοβαρό με το υπόλοιπο κομμάτι της ζωής που βιώνει στο σπίτι, ρωτήστε το τι συζητήθηκε μέσα στην τάξη, αν υπάρχει κάτι που το δυσκόλεψε σε κάποιο μάθημα, με ποιον έπαιξε κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, με ποιον μάλωσε. Διατήρηση συχνή επαφής με τους καθηγητές Μπορείτε να επισκέπτεσθε συχνά τον καθηγητή του και να εκφράζετε την ικανοποίησή σας για τον τρόπο διδασκαλίας του και να συζητάτε μαζί του οτιδήποτε σας προβληματίζει σχετικά με την επίδοση του παιδιού σας. Να θυμάστε ότι οι καθηγητές είναι πάντα ανοιχτοί στο να συνδιαλεχθούν με τους γονείς των μαθητών τους. Συμμετοχή στο διάβασμα των παιδιών σας Κρίνεται σκόπιμο να ρυθμίσετε το χρόνο της σχολικής εργασίας στο σπίτι και να θέσετε έναν υγιή τρόπο εργασίας. Εάν οι συνήθειες διαμορφωθούν από νεαρή ηλικία, είναι πιθανόν να διατηρηθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής του παιδιού. Ενθάρρυνση Επαινέστε την πρόοδο και τους καλούς βαθμούς του και χρησιμοποιήστε τη μέθοδο της ανταμοιβής σε ορισμένες περιπτώσεις, ώστε να συνεχίσει τις προσπάθειές του. Συμμετοχή σε δραστηριότητες Καλό είναι να συμμετέχετε σε όσο το δυνατόν περισσότερες σχολικές δραστηριότητες (κινηματογραφικές βραδιές, εκδρομές, συμβούλια γονέων, συναντήσεις γονέων και καθηγητών). Μ’ αυτόν τον τρόπο το παιδί σας θα νιώθει υπερήφανο και θα επιθυμεί να σας γνωρίσει στους φίλους του από τη μια, και από την άλλη, θα αντιληφθεί πως η συμμετοχή αυτή αποτελεί απτή απόδειξη του ενδιαφέροντός σας για τις σπουδές του. Πώς να διαχειριστείτε τις χαμηλές επιδόσεις του Εάν το παιδί σας αποτυγχάνει στα σχολικά μαθήματα, το γνωρίζει ήδη. Η πίεσή σας πολύ απλά θα ελαχιστοποιήσει την αυτοεκτίμησή του και θα το αποθαρρύνει. Είναι προτιμότερο να αναζητήσετε από κοινού λύσεις, όπως για παράδειγμα μπορείτε να αγοράσετε ένα βιβλίο εργασιών και να κάνετε μαζί πρόσθετες ασκήσεις. Είναι σημαντικό να δώσετε στο παιδί σας να καταλάβει ότι μπορεί να κάνει λάθη και είναι λογικό να κάνει, γιατί μέσα από τα λάθη κανείς μαθαίνει και βελτιώνεται. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να νιώσει ότι το συγκρίνετε με άλλους συμμαθητές του ή με τα αδέρφια του. Ο καθένας εξάλλου μαθαίνει με το δικό του ρυθμό και ανάλογα με τις ικανότητές του. Δίνοντας ερεθίσματα στο παιδί σας Μπορείτε να αγοράσετε βιβλία με θεματολογία που έγκειται στα ενδιαφέροντά του: ζώα, αθλητικά, ηφαίστειο, ανθρώπινο σώμα…Κάθε παιδί έχει πάθος με κάτι και το γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα! Επισκεφτείτε μαζί τη βιβλιοθήκη της γειτονιάς σας. Παίξτε οικογενειακά παιχνίδια. Τα παιδιά αποκτούν γνώσεις με διασκεδαστικό τρόπο. Απολαύστε τις εξορμήσεις σας μαθαίνοντας μαζί (για δέντρα, έντομα, βουνά κ.ο.κ.). Τα παιδιά θέτουν ερωτήματα για οτιδήποτε τους κινεί την περιέργεια. Σε περίπτωση που είστε ανίδεοι, είναι λάθος να απαντήσετε με ένα «δεν ξέρω». Κάντε ό, τι μπορείτε για να βρείτε την απάντηση. Βάλτε τα παιδιά σας να παρακολουθήσουν κάποιο ντοκιμαντέρ. Ενθαρρύνετέ τα να συμμετέχουν σε επιπλέον εξωσχολικές δραστηριότητες, χωρίς υπερβολή. Όταν η έλλειψη κινήτρων… επιμένει Εάν το παιδί, πέραν της υποστηρικτικής συμμετοχής σας, συνεχίζει να

κρατά αρνητική στάση προς το σχολείο, θα πρέπει να το λάβετε σοβαρά υπόψιν και να προχωρήσετε με διακριτικό τρόπο σε κάποιες ερωτήσεις: Νιώθεις κάποια πίεση από τους συμμαθητές σου ή τους γονείς σου; Έχεις φίλους; Ακούς καλά ή βλέπεις καθαρά; Είναι δύσκολο να συγκεντρωθείς κατά την παράδοση των μαθημάτων ή κατά το διάβασμά σου; Ενδεχομένως, μπορεί να χρειαστεί να επικοινωνήσετε με το προσωπικό του σχολείου ή να απευθυνθείτε σε ψυχολόγο και λογοθεραπευτή, εάν ανησυχείτε για την κατάσταση. Οι ειδικοί θα σας καθοδηγήσουν κατάλληλα. Να θυμάστε τελικά ότι αυτό που έχει σημασία είναι πως το παιδί σας θέλει να νιώθει ότι το εκτιμάτε, το αγαπάτε και φροντίζετε για την ευτυχία του ό, τι κι αν κάνει. Αν το βοηθήσετε να αποκτήσει αυτοπεποίθηση, οι πιθανότητες για την εισαγωγή του στη σχολή που ονειρεύεται, θα αυξηθούν. Να θυμάστε επίσης, πως κανείς δεν είναι Αϊνστάιν και δεν μπορεί να έχει άριστη σχολική επίδοση σε όλα τα μαθήματα. Πηγή

Via

Νεότερη Παλαιότερη
Bookmark and Share